فرآیند تولید لوله های upvc

فرآیند تولید لوله های upvc
لوله های upvc در طی فرایندی فشاری و دمایی و متشکل از پودر خام PVC تولید میشوند.

فرایند های اکستروژن و قالب گیری دو فرایند اصلی تولید هستند، که به ترتیب برای تولید محصولات پیوسته مثل لوله و برای تولید محصولات جداگانه مثل اتصالات استفاده میشوند.

ماده پلیمری که در فرایند تولید لوله های upvc استفاده میشود پودری با جریان آزاد است. به همین سبب بایستی روان کننده هایی به آن اضافه شود.

نوع فرمولاسیون و پس از آن اختلاط، در فرایند تولید از اهمیت به سزایی برخوردار است.
ماده پلیمری و افزودنی ها از قبل وزن شده و به واحد میکسر، در واقع همان اختلاط می روند.

میکسر ها کار مخلوط مواد با سرعت بالا را بر عهده دارند که نهایتا یک مخلوط خشک یکنواخت از آن حاصل میشود.
هنگامی که مواد مخلوط میشوند دمایی حدود ۱۹۰ درجه سانتی گراد از طریق اصطحکاک و برش در میکسرایجاد شده که باعث میشود، افزودنی ها ذوب شده، و بر روی سطح دانه های PVC قرار گیرند، و پس از رسیدن مخلوط به دمای مورد نظر، ماده حاصله به یک مخزن خنک کننده انتقال می یابد و دمای آن را به سرعت کاهش می دهد.

اکسترودر یکی دیگر از فرآیندهای اصلی و مهم تولید لوله های upvc
است که متشکل از یک سیلندر با المنت های حرارتی و مارپیچ هایی که در حال چرخش هستند می باشد.
در اکسترودر های جدید و پیشرفته فشار و برش بر روی مواد قابل کنترل است.
ماده حاصله از مرحله قبل که در فرآیند میکسر آماده شده بود به داخل اکسترودر فرستاده میشود که تا به وسیله گرما، فشار و برش به حالت مذاب در آید.

در حین گذر از میان مارپیچ ها حرارت اکسترودر باعث تراکم و یکنواختی بیشتر ذرات پی وی سی می گردد و پس از آن مرحله فشار است که مواد مذاب را از داخل قالب عبور می دهد و لوله ای بر اساس اندازه و مشخصات مورد نظر تولید می کند.
لوله ای که از قالب اکسترودر خارج شده در یک کالیبراتور با جریان هوا یا وکیوم به اندازه مورد نظر می رسد.
طول کالیبراتور سه برابر طول قطر لوله است که برای ثابت کردن قطر لوله ضروری است.

لوله از مراحل کالیبراسیون و سرمایش به وسیله یک دستگاه کشش با سرعت ثابت عبور میکند.
در این مرحله برای حفظ ضخامت دیواره ی محصول بایستی سرعت کنترل شود.چاپگر ها در فواصل زمانی مشخص اطلاعاتی نظیر اندازه و نوع و تاریخ را نشانه گذاری میکنند و لوله ها توسط اره های اتوماتیک برش داده می شوند.

دستگاه کوپله روی هر دو سر لوله مادگی ای برای اتصال با چسب و اتصال با واشر ایجاد می کند و نهایتا محصول نهایی جهت کنترل کیفی به آزمایشگاه برده می شود.

خواص و مزایای لوله های upvc

۱_ مقاومت در برابر خوردگی:
لوله های upvc در برابر اسید ها و باز ها و نمک ها واکنش شیمیایی نمیدهند و باعث خوردگی آن نمی شوند که این خاصیت آن هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی می باشد.
بنابراین برای مصارفی مثل لوله های کار شده در زیر خاک مناسب می باشد.

۲_مقاومت شیمیایی بالا: الکل ها، روغن ها و مواد غیر آروماتیک، خورنده هایی مثل اسید های غیر آلی، باز ها و نمک ها از جمله موادی هستند که لوله های PVC در برابر آنها مقاوم است. مواد شیمیایی موجود در خاک و آب نیز تاثیر مخربی بر این لوله ها ندارند.

۳_ مدول الاستیسیته ی بالا و انعطاف پذیری: در جاهایی که لازم است لوله در زیر خاک کار گذاشته شود، خاصیت مدول الاستیسیته upvc باعث می شود که لوله در شرایط حرکت و لرزش بدون شکستگی تغییر شکل بدهد،
همچنین بالا بودن مدل upvc، ضخامت لوله را کاهش داده و در مصارفی چون لوله های فاضلابی که حجم بالایی از مواد در حال عبور هستند مناسب می باشد.

۴_ استحکام کششی بلند مدت:
استحکام کششی لوله های upvc در حدود دو برابرحداقل استحکام مورد نیاز در لوله های پلاستیکی دیگری همچون پلی اتیلن می باشد، استحکام کششی در طراحی لوله های تحت فشار در نظر گرفته می شود.
بنابراین هم ضخامت لوله های upvc کمتر بوده و هم وزن کمتری نسبت به سایر لوله ها دارند که بسیار حائز اهمیت است.

۵_ نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک:
استحکام بالای لوله های upvc باعث کاهش وزن این لوله ها شده که علاوه بر آسانی حمل و نقل، کار نصب را نیز تسهیل کرده و اسیب های کاری ناشی از وزن بالا را کاهش می دهد.

۶_ اتصالات آب بند:
لوله های upvc با عمق اتصال بالا و همچنین سیستم های اتصال اورینگی از کارایی بالایی برخوردار هستند.

۷_ مقاومت در برابر سایش/ خراش:
لوله های upvc در برابر عبور مواد دوغابی مقاومت بالاتری نسبت به سایر لوله ها نظیر لوله های فلزی، سیمانی و سفالی دارند و همچنین مقاومت در برابر سایش و خراش از دیگر خصوصیات آنها می باشد.

۸_ استحکام ضربه:
لوله های یو پی سی در شرایط عادی مقاومت بالاتری نسبت به لوله های سفالی و سیمانی و غیره در برابر ضربه دارند، البته با کاهش دمای زیاد، مقاومت ضربه لوله های upvc کم میشود، که با این حال استحکام ضربه آنها از حد لزوم بالاتر است.

محصولات مرصاد صنعت

سه راه خم 87.5 درجه

موفه

زانوی 90 درجه

تبدیل غیر هم مرکز

درپوش مسدود کننده

سه راهی 45 درجه

سه راهی 90 درجه

سه راهی تبدیل 45 درجه

تماس با ما