روشهای صرفه جویی در مصرف آب در مجتمع های مسکونی

ذخائر آب شیرین جهان هر سال کاهش می یابد و تا ٢۵ سال دیگر نیمی از جمعیت جهان با مشکل کمبود آب شیرین مواجه خواهند بود. مطالعات نشان می دهد اکنون یک سوم جمعیت دنیا در نقاطی زندگی می کنند که آب کافی ندارند. در نواحی روستایی وضع به مراتب وخیم تر است. تنها ٢٩% مردم به منابع آب دسترسی دارند و تعداد کسانی که از تأسیسات بهداشتی استفاده می کنند، حتی به ١٣% هم نمی رسد.

با وجود این که سه چهارم بیماری های انسانی به دلیل فقدان آب سالم می باشد، معهذا ٧۵% مردم جهان سوم از داشتن آب بهداشتی محروم اند.

در مقایسه با کشورهای پرباران، ایران از حداقل ریزش های جوی برخوردار است. با توجه به تقسیم بندی های اقلیمی، استان ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب شده و تأمین آب در چنین اقلیمی واقعاً دشوار و پرهزینه است.

در هر حال ما موظف هستیم، هیچ قطره آبی در هیچ گوشه ای از این کشور بیهوده هدر ندهیم. لذا باید در چگونگی مصرف آب و در فعالیت های شخصی و روزانه در راستای صرفه جویی از آب پاکیزه مسئولانه و دل  سوزانه عمل کنیم. صرفه جویی در مصرف آب باعث میشود سایر هموطنان ما نیز بتوانند از آن استفاده نمایند، زیرا مصرف بی رویه آب نه تنها بحران کم آبی را تشدید کرده و هزینه قبض آب را افزایش میدهد، بلکه موجب تولید فاضلاب بیشتری شده و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی را در دفع بهداشتی آن به وجود می آورد.

در مجتمع های مسکونی که کنتور آب مشترک میباشد، صرفه جویی در مصرف آب امری الزامی و همگانی بوده و عدم رعایت اصول آن از جانب هر یک از ساکنین، نارضایتی سایر ساکنین را موجب میشود. در ادامه به پاره ای از روشهای کاهش مصرف آب اشاره میشود. صرفه جویی در مصرف آب فقط شامل این روشها نبوده و قطعاً روشهای دیگری وجود دارند که از نظر نگارنده دور مانده است.

روشهای کاهش مصرف آب

1. همواره شیرها را بررسی کرده و در صورت خرابی در مورد رفع آن اقدام نماییم. چکه کردن و نشت آب از شیر و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زیادی آب در هر شبانه روز می شود. شیری که چکه میکند در سال حدود 12000 لیتر آب به هدر میدهد. تعویض واشر یا مغزی شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب کار دشواری نیست.

2. معمولاً کودکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند. بنابراین توصیه می شود مواظب کودکان خود باشیم.

3. در فصل تابستان و بخصوص در گرمترین ساعات روز که مصرف آب بیشترین حد خود را دارد، سعی کنید مصارف غیر ضروری را کاهش دهید تا آب به همه تعلق گیرد و فشار آن کاسته نشود و یا قطع نگردد.

4. با نیمه باز گذاشتن شیرهای پیسوالی که زیر شیرهای روشویی و ظرفشویی تعبیه شده اند میتوانیم فشار آب شیر را در حالت کاملاً باز کمتر کرده و میزان قابل توجهی از مصرف آب بکاهیم.

5. آب را دور نریزیم مگر اینکه مطمئن شویم دیگر نمی توان آن را برای مصارفی دیگر مثل آبیاری گلدانها بکار برد.

6. تنظیم مخلوط آب گرم و سرد در شیرهای اهرمی بسیار سریعتر از شیرهای دوقلوی قدیمی انجام شده و از هدر رفت آب جلوگیری مینماید. این مسأله خصوصاً در مورد حمام و ظرفشویی نمود بارزتری دارد.

7. دردناک خواهد بود که شاهد افرادی باشیم که به دلیل وسواس، آب پرارزش را به فاضلاب ها سرازیر میکنند. آن ها باید به یاد آورند، افراد تشنه ای هستند که به کمتر از همان آب هدر رفته نیز نیازمندند.

8. برای همه شیرهای آب، آبفشان یا محدودکننده جریان نصب کنید. هوا فشان نصب شده روی شیرهای سرویس بهداشتی و آشپزخانه میتواند حدود 9 لیتر در دقیقه در مصرف آب صرف هجویی کند.

در حمام

1. عادت کنیم هنگام لیف و صابون شیر آب حمام را باز نگذاریم.

2. با هر دقیقه دوش گرفتن بین 20 الی 40 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است زمان مورد نیاز برای دوش گرفتن را کاهش دهیم.

3. استفاده از وان حمام ضروری نمی باشد، بنابراین تا حد امکان از وان استفاده نکنیم.

4. سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهیم تا زمان باز بودن دوش حمام به حداقل ممکن برسد. برای سردوشهای قدیمیتر، کم کردن مدت دوش گرفتن از 7 دقیقه به 4 دقیقه میتواند باعث صرفه جویی 42 لیتربرای هر فرد شود. برای سردوشیای جدید کم کردن مدت دوش گرفتن از 7 دقیقه به 4 دقیقه میتواند باعث صرفه جویی 27 لیتربرای هر فرد شود.

5. هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشیدن ریش، شیر آب را باز نگذاریم. برای شستن کف از روی تیغ در حین تراشیدن ریش، میتوانیم از یک کاسه آب جوش استفاده کنیم.

6. هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیرآب به طور پیوسته باز باشد.

7. زمان دوش گرفتن در حمام را به کمتر از پنج دقیقه برسانیم. با این روش ماهیانه هزاران لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

در توالت

1.  می توانیم با استفاده از یک لیوان آب، دندان های خود را مسواک زده و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.

2. هنگام وضو گرفتن شیر آب را بدون استفاده باز نگذاریم.

3. هنگام شستن دست، شیر آب را به طور مداوم باز نگذاریم.

4.  مواظب خرابی سیفون توالت ها باشیم. چون در صورت خرابی صدها لیتر آب در شبانه روز هدر می رود.

5. با قرار دادن بطری های حاوی شن و یا چیزی مشابه آن، ظرفیت سیفون و یا فلاش تانک توالت را کاهش دهیم. از قراردادن آجر در فلاش تانک به دلیل وجود خرده آجر و گرفتگی فلاش تانک خودداری شود.

6. لازم نیست برای هر بار استفاده از توالت، سیفون بکشیم! هربار نکشیدن سیفون، ۲۰ لیتر آب ذخیره میکند.

درآشپزخانه

1. هنگام شستن میوه و سبزی راه خروجی ظرفشویی را بسته و آن را تا نیمه پر از آب کنیم. سپس سبزی و میوه را در آن خیسانده و ضد عفونی کنیم. در پایان میوه و سبزی ها را با دوش مخصوص آب کشی کنیم. به جای ظرفشویی میتوانیم از لگن یا چیزی مشابه آن استفاده کنیم. در این صورت میتوانیم از آب باقیمانده برای آبیاری گلدانها استفاده کنیم.

2. آب حاصل از شست وشوی برنج برای آبیاری گلدان ها مناسب است.

3. از ماشین لباسشویی هنگامی استفاده کنیم که لباس به اندازه کافی جمع شده و در نتیجه ماشین با ظرفیت کامل کار کند. در این صورت مصرف آب ماشین لباسشویی کمتر میگردد.

4. چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذاریم تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز بگذاریم و مقادر قابل توجهی آب را هدر دهیم. استفاده از یخ نیز مفید خواهد بود.

5. برای انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه که نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، آب را به صورت قطره ای باز گذاشته و شیر را تا آخرین حد آن باز نکنیم.

6. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم کنید.

7. ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم. برای این کار میتوانیم از یک ظرف آب گرم استفاده کنیم.

محصولات مرصاد صنعت

سه راه خم 87.5 درجه

موفه

زانوی 90 درجه

تبدیل غیر هم مرکز

درپوش مسدود کننده

سه راهی 45 درجه

سه راهی 90 درجه

سه راهی تبدیل 45 درجه

تماس با ما